8 problemen met mobiele sites

Maar liefst 70% van de bezoekers lezen een website via een tablet of smartphone . Dit is een groot aantal, temeer omdat dit cijfer blijft groeien. Onze aandacht gaat daarom uit naar de onaangename ervaringen die gebruikers soms moeten trotseren wanneer ze naar een website surfen die niet helemaal geoptimaliseerd is voor deze toestellen. We lijsten even 8 veel voorkomende fouten op:

Hosting Slider1. Alles op één pagina proppen

Mobiele webpagina’s worden al gauw te lang als ze volledig overgenomen worden van de desktop site. Dat maakt het voor gebruikers niet makkelijk om te scrollen en beïnvloedt eveneens de laadtijd.
We willen onze bezoekers zeker niet laten wachten, want dat doet de kans op conversie alleen maar afnemen. Het is dus cruciaal om de content ten opzichte van de oorspronkelijke webpagina te verminderen. Het is niet haalbaar om twee of drie kolommen op een mobile webpagina te behouden. Brede pagina’s zullen versmald moeten worden. Minder belangrijke items kan je weglaten of verbergen achter een link met nog meer info.

2. Geen rekening houden met schermresoluties

De bedoeling is dat de content op de pagina onmiddellijk goed zichtbaar is. Het letterttype moet duidelijk leesbaar zijn zonder dat er daarvoor eerst ingezoomd moet worden. De breedte speelt een enorme rol. In de lengte is het geen probleem om te scrollen, maar niemand wil een horizontale scrollbar. Schermresoluties kunnen enorm variëren. De resolutie kan gaan van 128 x 160 pixels tot1920 x 1080 pixels. Je kan moeilijk voor iedere resolutie een aparte website maken, je website kan daarom best responsive of fluid zijn zodat deze zich aanpast naargelang de resolutie van de gebruiker. Bekijk even welke momenteel de meest voorkomende resoluties zijn en doe eventueel research om te zien welke van deze jouw bezoekers voornamelijk hebben.

3. Geen goede navigatie

De opmaak mag op de mobiele site hetzelfde blijven, enkel in de navigatiestructuur kunnen er best wat aanpassingen gebeuren. Bekijk de surfgewoonten van je mobiele gebruikers. Het meest gebruikvriendelijke is om de navigatiemogelijkheden bovenaan of op de eerste pagina te zetten.

Gebruik hierbij de volgende tips:

  • Zet als het kan een zoekfunctie bovenaan de pagina, zo moeten gebruikers die weten wat ze willen niet de hele site doorlopen.
  • Plaats op de homepage enkel het navigatiemenu en laat andere content op deze pagina weg.
  • Pas gerust de achtergrondkleur van knoppen aan, zodat opvalt welke knoppen het belangrijkst zijn.
  • Zorg dat het klikbare gedeelte minimum 44 x 44 pixels groot is.
  • Vermijd dropdown menus en rollovers, gebruik eventueel een dropdown list of een off canvas menu.
  • Ga er niet vanuit dat alle mobiele gebruikers een touchscreen hebben. Een iPhone en iPad mag dan wel een touchscreen hebben, maar een onverwaarloosbaar deel smartphones navigeert nog met joystick, trackball of andere navigerende knoppen. Het is niet eenvoudig om met de vingers juist op de link te klikken indien de links dicht op elkaar staan. Links kan je voor de touchscreen users overigens beter vervangen door een knop.

4. Missende elementen

Gebruik geen Java- of Flash-elementen, want deze kunnen niet door alle mobiele toestellen gelezen worden. Pop-ups en pagina’s die automatisch gerefreshed worden, vertragen dan weer het systeem en moeten ten allen tijden vermeden worden. Wanneer je video’s op je website hebt staan, kan je best gebruik maken van HTML5 video players.  Deze werken zowel op desktop als op mobiele toestellen.

5. Geen eenduidige call-to-action

Een mobiele gebruiker heeft gemiddeld 17 seconden om over te gaan tot conversie. Als het niet meteen duidelijk is hoe ze iets kunnen bestellen, gaan ze er ook niet langer achter zoeken of scrollen, maar klikken ze weg. Maak het niet moeilijker dan het is en zorg voor een grote ‘koop nu’ knop. Zorg dat de knop niet te klein is of moeilijk aanklikbaar is.

6. Formulieren die niet / moeilijk werken

Over het algemeen spelen formulieren vaak een belangrijke rol om van een bezoeker een klant te maken. Formulieren moeten dus zeker ook bruikbaar zijn voor de mobiele gebruiker.

Verdeel waar mogelijk te lange formulieren over verschillende stappen. Houd er rekening mee dat radiobuttons bijvoorbeeld moeilijk aanklikbaar zijn op touchscreens. Zet deze dus zeker niet te dicht bij elkaar.

Vergeet zeker niet om een confirmatie te geven nadat een bezoeker een formulier ingevuld heeft. Zo zal hij met zekerheid weten of het al dan niet verzonden is. Sowieso is het aangewezen om formulieren op meerdere mobiele toestellen te testen. Zorg ook voor voldoende ruimte in de tekstvelden.

7. Geen specifieke functionaliteiten voor mobiele gebruikers

Een smartphone biedt extra functionaliteiten die een desktop niet heeft.  Denk aan het feit dat je er mee kunt bellen of je plaats kunt bepalen via GPS. Deze functionaliteiten kun je opnemen in de mobiele webpagina waarbij je een meerwaarde creeërt voor bezoekers.

  • Plaats een link naar telefoonnummers van een verantwoordelijke of de klantendienst die meteen opent in het telefoonboek wanneer je er op klikt of een adres dat meteen de locatie op kaart weergeeft.
  • Door Google Maps te integreren kan je op de kaart bekijken hoe je de locatie het best kunt bereiken en de straten virtueel bezoeken aan de hand van Google Streetview. Dankzij Location Based Services kan je je bezoekers de mogelijkheid bieden om op zoek te laten gaan naar andere gebruikers, events, restaurants of winkels in de buurt.

8. Doorverwezen worden naar een desktop site.

Gebruikers zullen het weten te appreciëren als pagina’s speciaal aangepast zijn voor mobiele toestellen. Indien er echter op een bepaalde pagina doorverwezen wordt naar de desktop pagina, kan dit voor ergernissen zorgen omwille van onaangepaste schermresoluties en trage laadtijd. Dit gebeurt wel eens voor boekingen en bestellingen. Toch is het aangewezen om ook hier een aangepaste pagina voor te maken.

Je kan eventueel wel als extra optie een link leggen naar de volledige website zodat gebruikers weten hoe deze er op de desktop uitziet.

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.