Een bedrijfsnaam die bijblijft

Al aan een goede bedrijfsnaam gedacht? Een goede handelsnaam moet namelijk niet alleen ‘pakken’ bij je doelgroep, maar ook blijven ‘plakken’.

Helaas: er bestaat geen magische formule om ronkende bedrijfsnamen tevoorschijn te toveren. Alles hangt namelijk af van je activiteit. Open je bijvoorbeeld een dorpsbakkerij, dan heeft een obscure Engelse marketingterm als naam weinig zin. Maar wil je apps ontwikkelen, dan is een universele, catchy naam aangewezen.

Onderschat in elk geval nooit het belang van je bedrijfsnaam, want die is een van de allereerste dingen die je vermeldt als je met een potentiële klant, een partner of een investeerder gaat praten.

Stap 1: maak een lijst

Net zoals bij een goede brainstorm, concentreer je je hier op kwantiteit. In deze fase bestaan geen slechte ideeën. Selecteren en schrappen doen we in de volgende stap.

  • Som alle trefwoorden op die jou of je onderneming typeren. Voeg zowel beschrijvende (‘bakker’, ‘brood’, ‘chocolade’) als onderscheidende termen (‘bio’, ‘levering aan huis’, ‘artisanaal’).
  • Gebruik het web voor synoniemen en afgeleiden: synoniemen.net, of voor het Engels thesaurus.com. Ook handig voor het Engels: wordoid.com, waarmee je fictieve, goed bekkende afgeleiden genereert.
  • Googel je concurrenten. Zoek niet alleen op je idee (zoals ‘artisanale bakkerij’), inclusief synoniemen, maar ook op de behoefte (‘brood leveren Antwerpen’).
  • Zoek inspiratie op domeinnamen. Voor een Engelse bedrijfsnaam is www.leandomainsearch.com een handige tool: je genereert er tientallen mogelijke combinaties met je belangrijkste trefwoord.
  • Maak een lijst met gevoelstermen. Hier is de regel: het maakt niet uit hoe relevant de term is voor je zaak, als ’t maar goed klinkt. Ga gerust eens loos: denk ook aan bekende muziek, boeken, films, historische figuren of gewoon (fictieve) woorden die je mooi vindt klinken. Enkele voorbeelden: Mosquito Coast (reiscafé vernoemd naar boek en film), Happiness (een reclamebureau) of … Xerius (oorspronkelijk een personage uit Star Trek).

Stap 2: creatief schrappen en combineren

Nu ga je met die lijst aan de slag: duid je favoriete termen aan, combineer woorden, spot patronen en schrap wat je minder mooi vindt. Naarmate bepaalde woorden de voorkeur krijgen, bedenk je vast nog gerelateerde termen. Twijfel je? Spreek dan altijd eens de naam hardop uit. Dan merk je wel snel welk vlees je in de kuip hebt. Hou daarbij in het achterhoofd dat elke naam makkelijk te onthouden én eenvoudig (online) vindbaar moet zijn.

Hier zijn nog enkele tips om meer vat te krijgen op de woordenstroom:

Do’s:

  • Hou het simpel. Sommige van de beste bedrijfsnamen zijn korte, simpele woorden. Denk maar aan Apple, Google, of dichter bij huis, Duvel.
  • Leg links. Heel wat goede bedrijfsnamen bestaan uit een objectieve, beschrijvende term, met daar een gevoelswoord aan gekoppeld. Het gehaktballenrestaurant Balls & Glory is daar een mooi voorbeeld van.
  • Beschrijvend kan. Een beschrijvende naam is een goede piste als je zaak een duidelijke online inslag heeft, want dan weten je bezoekers (of klanten) onmiddellijk wat ze mogen verwachten. Rent My Bike doet bijvoorbeeld perfect wat zijn bedrijfsnaam suggereert: een fietsverhuurplatform aanbieden.
  • Gebruik metaforen. Deze tip kwam van een van onze bloglezers. Denk aan dieren, objecten, begrippen of mensen met dezelfde eigenschappen als jouw zaak. Een ninja, bijvoorbeeld, staat bekend om zijn snelheid. Zo is het ook bij FlatNinja, dat in een vingerknip de ideale roommates samenbrengt.
  • Creatief met letters. Veel start-ups nemen een eenvoudig maar concreet woord als uitgangspunt, en voegen daar een apart achtervoegsel aan toe. Enkele voorbeelden: Engagor, Storify of Etsy. Zelfs een creatieve spelling kan, kijk maar naar de Amerikaanse start-up KiiP (spreek uit op z’n Engels: ‘keep’).
  • Speels, maar met mate. Woordgrapjes kunnen, maar bedenk dat je bedrijfsnaam in grote mate bepaalt hoeveel sérieux je zaak krijgt. Bij start-ups met een speelse inslag kunnen woordspelingen uitstekend werken. Wat dacht je van Wunderbar (Gentse broodjesbar) Appmiral (Antwerpse appontwikkelaar) of Gym Tonic (fitnesscenter met de focus op gezondheid)?

Don’ts:

  • Een belofte in je bedrijfsnaam kan, maar hou het realistisch. ‘Big Data Crunchers’ is wellicht te hoog gegrepen als je start met een eenvoudige CRM-tool.
  • Let op met buzzwords. Bedenk dat je bedrijfsnaam nog jaren moet meegaan. Meesurfen op een trend is niet per se fout, maar blijf wel origineel. Vandaag zijn apen bijvoorbeeld erg populair, denk maar aan MailChimp, Newsmonkey, SurveyMonkey enzovoort. Ga je ook die toer op, dan word je misschien als een na-aper aanzien.
  • Geen spellingsuitdagingen. Vermijd namen die je op meerdere wijzen kan spellen, want je zaak moet ook online snel vindbaar zijn. Hetzelfde geldt voor de uitspraak. Ook speciale tekens in je bedrijfsnaam ga je maar beter uit de weg. Op het einde van deze stap hou je een tiental echte kanshebbers over.

Op het einde van deze stap hou je een tiental echte kanshebbers over.

Stap 3: ga na wat al bezet is

Nog voor je je verschillende namen op enkele gewillige proefkonijnen uitprobeert, check je best eerst wat nog vrij is. En ‘bezet’ kent verschillende betekenissen:

  • Kan je de domeinnaam nog registreren? Is de domeinnaam al bezet, surf dan zeker eens naar de site in kwestie. Want soms heeft iemand de domeinnaam in handen, maar staat de eigenaar open voor verkoop.

Stap 4: toets je favorieten af

Dat doe je best eerst bij vrienden of familie. Zo krijg je een uitstekend zicht op de respons die je bedrijfsnaam teweegbrengt. Die reacties – een glimlach, goedkeurend geknik of een fronsende blik – zijn goud waard. Want je klanten zijn niet anders: ook zij reageren vanuit hun buikgevoel. Ook bij een bedrijfsnaam is een eerste indruk dus van cruciaal belang.

In een ideaal scenario eindig je met een handvol kanshebbers. Heel vaak geeft je eigen gevoel de doorslag, maar het is ook nuttig om te checken hoe je doelgroep erover denkt. Zo kan je bijvoorbeeld online enquêtes uitsturen – daarvoor heb je tal van gratis en gebruiksvriendelijke tools, zoals Google Forms of SurveyMonkey.

Conclusie?

Neem je tijd om een goede naam voor je zaak te kiezen. Misschien krijg je een ingeving en zit je er meteen boenk op. En misschien gaan er dagen of weken over eer je de perfecte naam uit je lijst gedistilleerd hebt. De gouden regel: je eigen zaak is als je eigen kind. Vooral jij moet 100% overtuigd zijn. En eens je de knoop doorhakt, blijf dan bij je keuze.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.