Facebook Pagina maken

Gebruik een pagina in plaats van een profiel

Veel scholen maken een facebookprofiel aan van het type ‘Onze Lieve Vrouw’ (=voornaam) en ‘Instituut’ (=familienaam). Een facebookprofiel dient evenwel voor persoonlijk gebruik. Een facebookpagina dient voor organisaties, bedrijven, merken en ook voor scholen.

Bij een pagina heb je bovendien meerdere beheerders, statistieken, geen plafond van 5000 vrienden,… Alle tools dus om meer te halen uit je online communicatie. Facebook creëerde zelf een tool om je profiel om te zetten in een pagina.

Als Facebook ontdekt dat je een profiel gebruikt voor een school, dan kan ze dat profiel met een druk op de knop deleten. En dat gebeurt ook wekelijks. Opletten dus.

Kies een goede profielfoto en -omslagfoto

Een facebookpagina heeft een profielfoto en een omslagfoto. De belangrijkste van de twee is je profielfoto: de kleine vierkante foto die getoond wordt, telkens je iets doet op Facebook.

Hierin plaats je je logo. Aangezien dit een belangrijk element van herkenning is, hoef je die eigenlijk nooit te vervangen. Heb je een horizontaal logo? Probeer het dan te herwerken tot een vierkante versie, zodat het in de profielfoto past. Anders krijg je een half leesbaar logo.
Een tip is om geen tekst in je profielfoto te plaatsen.

In je omslagfoto steek je een groot sprekend beeld. Wees creatief en experimenteer met afbeeldingen om te zien waar je publiek het beste op reageert. Vermijd om deze foto
te misbruiken voor promotionele doeleinden. Geen flyers, affiches, …  toevoegen dus.

Dit zijn de ideale afmetingen voor beide beelden:

  • Profielfoto : 180×180 pixels
  • Omslagfoto : 851×315 pixels

Stel een korte URL in

Omdat een fanpagina standaard een onmogelijk te communiceren URL heeft, registreer je best een eenvoudigere naam. Ga naar www.facebook.com/username en kies een korte URL voor je pagina, die je gemakkelijk kunt verspreiden onder je doelpubliek.

Samen zijn we sterk

Alleen is maar alleen. Wat als jij het druk hebt? Andere oorden opzoekt? Of een maand op kamp gaat? Op een facebookpagina stel je daarom best altijd minstens 2 beheerders (managers) aan.

Je spreekt wel best een rolverdeling af, uiteraard. Beheerders aanstellen doe je via ‘Pagina bewerken’ > ‘beheerdersrollen beheren’.

Hou het kort en krachtig

Bij een statusupdate streef je naar 1,5 à 2 regels tekst. Je werkt ook best zo visueel mogelijk door een foto, video of link toe te voegen.

Gebruik je hashtags op Facebook? Overdrijf dan niet. Facebookers zien niet graag hashtags. als je er al gebruikt, is 1 hashtag meer dan voldoende. Kies hashtags die vaak gebruikt worden en scheid ze van je status door middel van een witregel.

Hou het proper

Als je een link toevoegt, dan laadt Facebook een preview van de webpagina die je gelinkt hebt. Eens die geladen is, kun je de link in je status weghalen. Dat is properder.

Je kunt bovendien de miniatuurafbeelding zelf kiezen, of er eentje uploaden. De ideale afmetingen hiervoor? 1200×726 pixels. Ook de titel en de beschrijving van de link kun je opkuisen en aanpassen door erop te klikken.

Lukt het nog steeds niet? Haal je link dan even door de debug tool van Facebook.

Lok interactie uit

Facebook is “sociale” media. Interactie en dialoog zijn dus essentieel. Bij elke post streef je naar zo veel mogelijk likes, comments en shares. Je pagina als veredeld nieuwskanaal (eenrichting) gebruiken heeft dus zeer weinig zin.

Stel een vraag, pols naar eigen ervaringen van je fans, gebruik een opmerkelijke quote, laat mensen een zin aanvullen… Wees creatief! Hoe meer interactie je uitlokt, hoe meer facebookgebruikers je updates in hun startpagina zullen zien.

Facebook beloont je ook voor interactie met meer visibiliteit van je posts in de startpagina’s van je volgers. Standaard krijgt maar 5-10% van je volgers je berichten te zien. Hoe vaker mensen in interactie met je pagina gaan, hoe meer posts ze van je pagina te zien krijgen. En hoe meer interactie een bericht krijgt, hoe meer het getoond wordt.

Plan je berichten

Op 1 middag 7 updates posten en dan een week niks, heeft zeer weinig zin. Om 3 uur ’s nachts iets posten ook niet. Naast de knop ‘posten’ vind je een drop down menu. Daarmee kun je je updates als concept opslaan, in het verleden zetten, of inplannen voor de toekomst. Handig als je een drukke week voor de boeg hebt bijvoorbeeld.

Wat is dan het beste tijdstip om je posts te plannen? Je statistieken helpen je op weg. Bij ‘Statistieken’ > ‘Berichten’ krijg je info over wanneer je fans het vaakst op Facebook zitten. Dat zijn de momenten dat je de meeste kans hebt om opgepikt te worden.

Koppel geen sociale media

Facebook, Twitter, Instagram, … hebben elk hun eigen wetten en regels. Ga dus nooit je facebookberichten automatisch op Twitter laten verschijnen of omgekeerd. Je berichten worden ingekort, @-mentions worden niet meegenomen, de frequentie is verschillend, … Denk goed na welke berichten je op welk sociaal netwerk wilt verspreiden.

Spread the word

Een facebookpagina lanceren en hopen dat je fans je vanzelf wel zullen vinden is een utopie. Vermeld daarom op zo veel mogelijk manieren dat je een pagina hebt: in je brochure, op affiches, in je e-mailhandtekening, met een likebox op je site, met een bord aan de inkom van je gebouw, op de drankbekers op je fuif…

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.